Cum am devenit huligan - Mihail Sebastian
“Scandalul generat de
prefata lui Nae lonescu la “De doua mii de ani” (1934) a facut ca autorul,
discret plasat pana atunci pe scena literara, unde se impusese mai ales prin
foiletoane critice, sa ajunga brusc in centrul atentiei. Capriciile istoriei nu
l-au putut impiedica pe Sebastian sa obtina succes si ca dramaturg, inca din
timpul vietii. Dupa moartea sa prematura intr-un accident, in 1945, la nici 38
de ani, ramane in atentia publicului mai ales ca autor de teatru. Piesele i se
mai joaca din cand in cand, dar tinerii il ignora. Atat criticul, cat si
romancierul intra in umbra pentru o jumatate de secol, pana cand, in 1996 (anul
publicarii Jurnalului sau din perioada 1935-1944), se redesteapta interesul
cititorilor pentru tot ce a scris Mihail Sebastian. In acest context reluarea
primelor romane ale lui Sebastian, ignorate de publicul de azi, este bine
venita. In colectia „Cartea de pe noptiera“ a aparut deja romanul Femei.
Fragmente dintr-un carnet gasit se reediteaza pentru prima data. Este, asadar,
o carte rara si o recuperare de istorie literara, insotita de cateva fotografii
ale autorului obtinute prin bunavointa doamnei Cornelia Stefanescu. Cu minime
adaptari ale recuzitei si ale limbajului cu aroma interbelica, ambele
micro-romane ar fi putut fi opera unui tanar prozator de astazi. Mihail
Sebastian avea 25 de ani cand le-a scris.”
Roza vânturilor - Nae Ionescu
“Singura carte, dacă nu
scrisă de Nae Ionescu - căci reprezintă o culegere de articole apărute cu alte
ocazii, măcar singura carte cu numele său pe copertă a cărei apariţie a fost,
am putea spune, "acceptată" de către Profesor. Restul tipăriturilor
care îl au ca autor s-au născut din cursurile sale litografiate, adunate la un
loc prin efortul foştilor săi studenţi, după moartea lui Nae .
În mod cert, Nae Ionescu
avea ce să publice. De unde, atunci, acest refuz de a o face? Mircea Eliade ,
în postfaţa Rozei vânturilor , găseşte două motive principale: în primul rând,
concepţia socratică pe care Profesorul o avea despre filozofie - aceasta fiind
imposibil de înţeles pentru cel care nu a văzut-o cum se naşte. Am putea adăuga
că este o concepţie mai mult decât socratică, cum tind să o catalogheze toţi -
este o idee profund tradiţională, conform căreia orice cunoştiinţă adevărată nu
se poate transmite decât prin viu grai. În al doilea rând, refuzul de a publica
se bazează şi pe ideea că operele sale, o dată tipărite, ar putea da impresia
că el a creat un "sistem". “È vai de cel care crează un sistem
filozofic”, avertiza adesea Profesorul, căci el devine un "mort viu",
incapabil să mai gândească în afara acelui sistem. Incapabil, deci, să mai
gândească."
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu