Cheia teosofiei -
Helena
Petrovna Blavatsky
"Legea Karmei este
legată organic de cea a Reincarnarii. Doar această doctrină îl poate împăca pe
om cu nedreptatea vieţii. Dar ce anume este Karma?
Aşa după cum am spus,
Karma este Legea Supremă a Universului. Este sursa şi izvorul tuturor legilor
din natură. Karma este legea fără greşeală care îşi ajustează efectul la cauză
pe plan fizic, mental şi spiritual de fiinţare. Karma reprezintă acea Lege
nevăzută şi necunoscută care ajustează in mod echitabil energiile Universului.
Cu toate că nu este cognoscibilă, acţiunea ei este previzibilă.
Este nevoie să li se
inculce oamenilor ideea că, dacă rădăcina umanităţii este una singură, atunci
nu există decât un singur adevăr, care îşi află expresia în diferite religii, cu
excepţia celei evreieşti, adevărul nefiind exprimat in Kabală." H.P. Blavatsky
Istoria esoterismului si a stiintelor
oculte - Jean-Paul Corsetti
Un
vast tablou al gandirii esoterice din antichitate pana in epoca moderna:
-
Magie, astrologie si alchimie
-
Mistica si teosofie crestina
-
Ermetism si gnosticism
-
Filosofie oculta, magii si alchimie
-
Ermetism si Kabbala crestine
-
Kabbala evreiasca
-
Filosofia naturii, ermetism
-
Francmasonerie si societati initiatice
Eseist
si critic, Jean-Paul Corsetti s-a nascut in anul 1956. Participa la cercetari
privind esoterismul, in cadrul Scolii practice de inalte studii (sectia a V-a).
Codirector al revistei internationale ARIES (Asociatia pentru cercetare si informare
asupra esoterismului).
Magia neagra - Paul
Stefanescu
Paul Stefanescu prezinta,
pentru prima data in Romania, dintr-o perspectiva stiintifica si istorica,
magia neagra, incercand sa-i circumscrie individualitatea fata de toate
celelalte forme ale magiei si ale paranormalului, cu care se intretaie.
In lucrarea domniei sale,
sunt date, totodata, principalele texte si ritualurile de producere a actului
magic - intotdeauna cu distantarea omului de stiinta.
Cartea umple un gol de
mult resimtit, aducand lumini in sfera penumbrelor pe care chiar numai notiunea
de magie neagra le genereaza.
Inalta magie - Eliphas
Levi
"A observa natura,
a-i urma legile, a asculta in orice lucru de ratiune, a sacrifica la nevoie
propriul interes in favoarea justitiei, iata adevarata magie care aduce
fericire, iar cei care actioneaza astfel nu se tem nici de rautatea
vrajmasilor, nici de cantecele popilor."
Marele arcan sau ocultismul relevat - Eliphas
Levi
„Aşa
se întâmplă cu toate cuvintele mari şi cu toţi termenii obscuri ai dogmelor
vechi şi moderne; în ultimă analiză, regăseşti întotdeauna principiile
eternei şi incoruptibilei raţiuni. Este evident că mulţimile nu sunt coapte
încă pentru domnia raţiunii şi că cei mai nebuni şi mai vicleni le rătăcesc
rând pe rând prin credinţe oarbe. Şi dacă e vorbadespre nebunie, găsesc un
socialism mai autentic în Loyola decât la Proudhon.
Proudhon
afirmă ca ateismul este o credinţă, cea mai rea dintre toate, e adevărat, şi
iată de ce şi-o însuşeşte. El afirmă că Dumnezeu reprezintă răul, că ordinea
socială este anarhie şi că proprietatea este furt! Ce societate este posibilă
cu asemenea principii?"
Corpus Hermeticum - Hermes
Trismegistus
Câteva
cuvinte despre organonul cunoaşterii hermetice. Acesta este cu siguranţă
modalitatea prin care mintea stimulează intuiţia. Urmând-o în traiectoria ei
centripetă, omul intră în asemenea relaţii cu sinele său esenţial şi permanent
- sufletul - încât devine capabil să primească de la el cunoştinţele pe care
acesta le-a dobândit despre lucrurile divine în lungile epoci din trecutul său.
Dar aceasta nu implică nicidecum desconsiderarea celuilalt mod al minţii, cel
centrifugal, intelectul. Şi acesta trebuie dezvoltat şi instruit până la limita
lui extremă, ca un complement şi însoţitor indispensabil al intuiţiei - ca bărbatul
pentru femeia lui. Numai perfecţionându-le şi combinându-le pe amândouă, omul
poate să cunoască toate lucrurile şi să devină nemuritor. Căci el ajunge să-l
cunoască pe Dumnezeu şi a-l cunoaste pe Dumnezeu înseamnă a avea şi a fi
Dumnezeu, iar "darul lui Dumnezeu este viaţa veşnică".
O doctrină hermetică de prim rang este cea a
multiplelor re-naşteri a sufletului în corp fizic. Numai când procesul de
regenerare - un termen hermetic - este suficient de avansat ca să-i permita
entităţii spirituale, care constituie adevăratul individ, să se dispenseze de o
viitoare asociere cu corpul, el este eliberat în cele din urmă de necesitatea
de a se re-întoarce în materialitate. Doctrina corespondenţei işi gaseste
astfel una din cele mai inspirate ilustrări ale sale; este vorba de
corespondenţa în virtutea căreia după cum corpul foloseste şi schimbă de mai
multe ori învelişul său exterior - tegument, penaj, carapace sau par, ca să nu
mai vorbim de îmbrăcămintea artificială - tot asa şi sufletul îmbracă şi schimbă
mai multe corpuri.
Magia egipteana - Paul
Christian
Magia,
care este de multe ori confundată cu vrăjitoria, este un sistem conceptual care
atribuie omului abilitatea de a controla şi prezice lumea naturală (aici
încadrandu-se evenimentele, obiectele, oamenii şi fenomenele fizice) prin
intermediul mijloacelor de natura mistică, paranormală sau supranaturală.
Rolul
declarat al magiei este acela de a antrena facultile mentale superioare, precum
intuitia si imaginatia. (...) Pentru a se obtine efectul scontat este necesara
antrenarea subconstientului prin practica meditatiei, yoga, ritualuri magice,
cu scopul de a se dezvolta concentrarea (fixarea pe un anumit scop), vointa,
imaginatia.
Arta
misterioasa a preotilor lui Isis nu admitea fatalitatea oarba si, in fata
incercarilor din care se constituie viata, inarma omul cu o vointa eficace
pentru a lupta si pentru a invinge sau cu o inteleapta resemnare pentru a
suferi.
Patruzeci de secole de esoterism - Gerald Messadie
Antologia adnotata si
comentata de Gerald Messadie prezinta sursele fundamentale ale traditiei
oculte, situandu-le in contextul lor istoric, stiintific si cultural.
Sunt convocati poeti
(Coleridge, Holderlin, Tagore, Trakl), savanti (Swedenborg, Newton, Steiner),
filozofi (Schopenhauer, Guenon), mistici (Eckhart, Tereza D’Avilla),
sincretisti (Ramakrishna), iluminati (Apollonius din Tyana) si chiar sarlatani
de geniu (Papus, Helena Blavatsky), ale caror scrieri ofera cheia ce deschide
poarta constiintei.
Esoterismul reprezinta
practica unei cunoasteri secrete rezervate initiatilor. Preoti, druizi, magi,
profeti, samani si vrajitori, toti au revendicat de-a lungul timpului
privilegiul stiintelor sacre si al hermetismului, care, contrar exoterismului,
constituie adevarata difuzare a cunoasterii.
Misteriile egiptenilor - Iamblichos
Tratatul lui Iamblichos se
constituie intr-un raspuns la „Scrisoarea
catre Anebo” a profesorului sau Porfir. In cuprinsul acesteia, Porfir
atacase cu virulenta teurgia (vindecarea prin magie) si mai ales pe falsii
teurgi, care ii inselau pe naivi cu prezicerile lor, ascunzindu-se la adapostul
noii arte. In calitatea sa de principal promotor al acesteia, Iamblichos se
simte dator sa raspunda acuzatiilor aduse si sa fundamenteze teoretic teurgia.
Lucrarea sa isi depaseste insa cu mult scopul propus, transformindu se intr-o
sinteza a gindirii religioase greco-romane ajunse la amurg. O trecere in revista
a subiectelor tratate de Iamblichos pe parcursul celor zece carti nu va releva
doar bogatia tematicii filosofice abordate, ci il va ajuta si pe cititorul
modern sa se descurce intr-o materie stufoasa si greu accesibila neinitiatilor.
Puteri si practici vrajitoresti - Dominique Camus
Ani la rind, intrind in
contact cu diverse retele stranii, Dominique Camus a urmarit indeaproape si pe
vrajitori, si pe clientii acestora: oameni legati prin farmece, ingroziti de
multimea nenorocirilor ce li se intimpla; oameni care dezleaga farmece, dar si
care solicita facerea lor, din razbunare, lacomie sau dragoste; descintatori
lipsiti de scrupule, ce duc la implinire pasiunile neimpartasite. Toate acestea
intr-o carte captivanta despre magia intimplarilor de linga noi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu