Mizeria prosperităţii - Pascal Bruckner
"Mai mult ca
niciodată se verifică axioma sadiană potrivit căreia a fi bogat înseamnă mai
întâi a te bucura de ceea ce nu au ceilalţi, a fi încântat de faptul că atâţia
oameni sunt lipsiţi de ceea ce posezi tu. Înseamnă mai puţin a acumula pentru
sine, cât a sustrage altuia."
Terorismul intelectual - Jean Sévillia
"În 1950, elitele îl
ridicau în slăvi pe Stalin. În 1960, aceleaşi elite ne asigurau că
decolonizarea va aduce fericirea în ţinuturile de dincolo de mări. În 1968,
visau să suprime orice constrângere socială. În 1975, salutau victoria
comunismului în Indochina. În 1981, credeau c-au părăsit întunericul pentru
lumină. În 1985, proclamau că Franţa e datoare să-i primească pe dezmoşteniţii
din întreaga lume. Iar în anii '90, aceleaşi elite afirmau că epoca naţiunilor,
a familiilor şi a religiilor a luat sfârşit. Timp de 50 de ani, spiritele
refractare acestui discurs au fost discreditate, iar faptele care-au contrazis
ideologia dominantă au fost trecute sub tăcere. Acesta este terorismul
intelectual. Practicând amal-gamarea, procesul de intenţie şi vânătoarea de
vrăjitoare, acest mecanism totalitar a constituit un obstacol în faţa oricărei
dezbateri reale asupra problemelor pe care le angajează viitorul."
Homo Videns - Giovanni Sartori
Prodigios in inventarea
unor sintagme plastice, Giovanni Sartori pune in Homo videns toata luciditatea
analitica si tot talentul polemic pentru a trage semnalul de alarma: omul
crescut in fata televizorului, dominat de video-cultura, risca sa ramana un
video-copil incapabil de rationamente, prizonier al "post-gandirii", incult
pana la aberatie. Cu alte cuvinte, risca sa devina o noua specie, diferita de
homo sapiens. Intreaga linie de evolutie a gandirii abstracte, baza oricarei
cunoasteri reale, pare compromisa de invazia imaginilor. Mai mult, insasi
democratia e pusa in pericol de distrugerea sistematica a spiritului critic,
"opera" unei televiziuni al carei unic si tiranic scop e audienta si
al carei efect imediat e dezinformarea. In spatele iluziei ca televiziunea ne
face sa participam direct la viata politica, apare riscul ca nu mai putem nici
cunoaste, nici stapani lumea in care traim.
Cât de liber eşti? Problema
determinismului. - Ted Honderich
Ted
Honderich este unul dintre cei mai semnificativi filosofi englezi ai acestui
sfârşit de mileniu, profesor de filosofia mentalului la University College din
Londra, coordonator al recent publicatei enciclopedii The Oxford Companion of
Philosophy, publicist şi comentator al problemelor filosofiei sociale şi
politice. Reduse la clasica întrebare "Cât de liberi putem fi?",
temele determinismului, care l-au incitat pe Kant, l-au deprimat pe J. St.
Mill, l-au exasperat pe Freud, cărora Shelley le-a cântat ode, iar Einstein
le-a destinat formule matematice, au devenit la Honderich obiect al
neuroştiinţei. Întrucât se referă la probleme perene ale umanului: libertate,
creaţie, moralitate, responsabilitate, speranţă, cogniţie şi afectivitate, ele
au rămase unele dintre cele mai sensibile zone ale meditaţiei filosofice.
Texte fundamentale - Descartes
"Dar
ceea ce-i face pe multi sa fie convinsi ca exista dificultati in a-l cunoaste
pe Dumnezeu si chiar propriul lor suflet este faptul ca nu-si inalta niciodata
spiritul dincolo de lucrurile sensibile (in
sensul de percepute prin intermediul simturilor , n.m.) (...)."
Tratat despre indreptarea intelectului
- Spinoza
Toate
evenimentele importante si hotaratoare din veacul in care a trait Spinoza sunt
continuarea si terminarea luptei incepute de Luther. In acest context, cartea
de fata, numita si Calea cea mai buna prin care sufletul poate sa ajunga la
adevarata cunoastere a lucrurilor, constituie o sinteza, o incercare de
impacare a ratiunii cu iubirea de Dumnezeu.
Emoţiile distructive. Dialog ştiinţific cu Dalai Lama - Daniel Goleman
Multe dintre suferinţele
îndurate de-a lungul timpului de umanitate au fost generate de emoţii
distructive — de acele reacţii afective care ne rănesc pe noi înşine, dar şi pe
ceilalţi. Dar ce sunt aceste emoţii şi ce anume le favorizează apariţia sau le declanşează,
perturbând echilibrul interior? Cum se manifestă emoţiile în viaţa cotidiană şi
ce implicaţii au, mai ales pe termen lung? Oare avem potenţialul de a ne
schimba? Şi în ce fel suntem influenţaţi de cultura în care trăim? Există
motive de optimism, în ceea ce priveşte controlul emoţiilor distructive? Şi
dacă da, atunci cum se pot metamorfoza aceste sentimente, pentru binele şi
evoluţia umanităţii?
Veţi găsi răspunsuri la
aceste întrebări în cartea de faţă, în paginile căreia Daniel Goleman redă
discuţiile purtate, în cadrul unui seminar de cinci zile, între Dalai Lama şi
un mic grup de psihologi, neurologi şi filozofi. Demersul lor a avut scopul de a
afla dacă ştiinţa şi filozofia pot colabora pentru a identifica, a controla şi
a preveni emoţiile distructive — aşa cum sunt ura, mânia, gelozia, ostilitatea,
dispreţul, trufia, amăgirea şi altele asemenea.
Perspectivele diferite ale
ştiinţei şi filozofiei, caracteristice gândirii occidentale şi celei orientale,
se îmbină aici, creând o simbioză între opiniile participanţilor la dialog. Iar
cel mai mare privilegiu al cititorului este acela că are şansa de a pătrunde în
universul unor minţi extraordinare, pentru a le vedea la lucru.
Psihologia minciunii - M. Scott Peck
O carte tulburătoare,
fascinantă, ce redeschide vechea discuţie despre esenţa răului uman. Deşi de-a
lungul timpului această problematică a fost dezbătută mai degrabă de filozofie
şi religie, avem acum o altă abordare – din perspectiva unui psihiatru cu o
remarcabilă deschidere interdisciplinară. Un tur de orizont asupra naturii
umane, un dialog deschis între psihologie şi religie. Cazurile clinice prezentate
aici, manifestări ale răului în viaţa cotidiană, deşi la prima vedere pot fi
catalogate drept maladii psihice, la o analiză psihiatrică atentă refuză să se
înscrie în categoriile standard ale psihologiei sau psihiatriei.
Minciuna este trăsătura
cea mai relevantă a răului ce sălăşluieşte în oameni, ea fiind atât un simptom,
cât şi o cauză a răului.
Deşi oamenii consideră în
general că psihoterapia şi exorcismul sunt lucruri complet diferite, Scott Peck
ne demonstrează că amândouă sunt nişte procese psihoterapeutice, atât ca
metodă, cât şi ca rezultat. Diferenţa majoră dintre cele două constă în faptul
că în cazul psihoterapiei există o libertate totală, pacientul putând să
încheie şedinţa oricând doreşte. Nu acelaşi lucru se întâmplă în cazul exorcizării.
În acest caz, pacientul se află la discreţia celui care conduce şedinţa şi nu
poate să întrerupă singur procesul de exorcizare, ceea ce îl poate transforma
într-o victimă, pentru că exorcismul este până la urmă un război spiritual.
La limita dintre ştiinţă
şi religie, Psihologia minciunii îi oferă cititorului o nouă perspectivă asupra
unor subiecte controversate, iar în final îi poate schimba chiar viziunea
asupra vieţii.
Dincolo de Bine şi de Rău - Friedrich Nietzsche
„Faptul că filozofia nu
este o abstracţie rece, ci trăire, suferinţă şi sacrificiu pentru omenire îl
ştia Nietzsche prea bine, şi a fost pentru el un exemplu. A fost condus în sus
spre gheţarii erorii groteşti, dar viitorul era, în realitate, tărâmul iubirii
sale, iar generaţiilor următoare, nouă, a căror tinereţe îi datorează
infinitul, Nietzsche le va apărea ca o figură de un tragism plăpând şi
onorabil, înconjurat cu flăcări de fulgerul acestei schimbări de epocă." (Thomas Mann)
Prabusirea Satanei - Rene Girard
„(...) o carte ce apartine
antropologiei filosofice si de aceea trebuie citita ca atare, cu un aparat
conceptual specific. Nu este o carte stiintifica, nu se dau dovezi deoarece nu
se pot da dovezi in acest domeniu, insa se poate judeca justetea unor
interpretari. Iar aici Girard este o autoritate (...) ." (Danut Creanga)
Arta de a fi fericit - 50 de reguli de viata - Schopenhauer
"Suntem ca mieii care
se joaca in livada sub privirea macelarului. Nu stim ce dezastre ne pregateste
destinul in acel moment se fericire: boli, persecutie, ruina."
Anticristul - Nietzsche
"Ne-am schimbat felul
nostru de a vedea. Am devenit mai puţin pretenţioşi în toate lucrurile. Nu mai
scoborâm pe om din "spirit" din "dumnezeire", noi l-am
aşezat iarăşi printre animale. E pentru noi animalul cel mai puternic, pentru că
e cel mai viclean..."
...
"Termin aici şi îmi
rostesc judecata: osândesc creştinismul, ridic împotriva bisericii creştine cea
mai groaznică dintre învinuiri, pe care nicicând nu a rostit-o vreun
învinuitor. E cea mai mare corupţie ce se poate imagina. A făcut din orice
valoare o nevaloare, din fiecare adevăr o minciună, din fiecare integritate o
josnicie sufletească."
Elogiul Nebuniei sau discurs despre lauda prostiei - Erasmus din Rotterdam
"Doar prostia
incetineste scurgerea tineretii si alunga nesuferita batranete."
...
"Nu este regele în
ochii tuturor un muritor putred de bogat şi atotputernic? Dar dacă în sufletul
său nu-şi află locul nicio însuşire mai de soi, dacă nu dă doi bani pe tot ce
are, nu este el oare un nevoiaş? Dacă îl stăpânesc patimi josnice, nu este el
mai ticălos decât cel din urmă sclav? Şi la fel se poate raţiona asupra tuturor
celorlalte lucruri de pe lumea asta, aşa că nu vom mai lungi vorba.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu